Consuminderstijlen: Beter, Anders, Minder

Onderstaand denkmodelletje heb ik gemaakt om bij mezelf na te gaan hoe ik mijn gedrag wil veranderen. Er zijn grofweg 3 manieren (Beter, Anders en Minder, met dank aan Babette Porcelijn) die ik uitgewerkt heb in 6 consuminder-doelen:

Bij het nadenken hierover stuitte ik op de volgende ontdekking: niet alle doelen om te consuminderen hebben met milieu te maken. Sterker nog: elke strategie om minder impact te veroorzaken kan worden versterkt doordat het ook bijdraagt aan een ander persoonlijk doel. Hoe werkt dat?

Beter

Je kunt ‘beter’ vlees uitkiezen door middels keurmerken minder impact te veroorzaken, maar je kunt ook dit ook doen vanuit gezondheidsoverwegingen (hart en vaatziekten door teveel rood vlees). Als ik daar over nadenk, helpt het mij om beter te kiezen. Ik schat dat ik nu twee a drie keer per week vlees eet. De andere dagen (MSC) vis, nepvlees of bijvoorbeeld cashew noten (je weet wel die lekkere ‘dure’ nootjes, ze blijken goedkoper per gram dan vlees).

Mijn vrouw heeft een e-bike die 40 km/uur gaat. Daarmee is Amersfoort voor haar opeens binnen het uur te bereizen. En tevens 2 uur sport erbij.. in bosrijke natuur. Door winterweer lukt het niet alle dagen, maar ook voor haar is gezondheid (en lekker in je vel zitten) een mooie drijfveer om de auto te laten staan.

Anders

Je kunt de trein als ‘ander’ vervoer kiezen als alternatief transportmiddel, maar je kunt dit tevens doen omdat je dan met een groep gezellig sociaal onderweg bent (in plaats van achter het stuur). Dit heb ik nooit zo bewust gekozen, maar nu ik gewend ben aan OV vind ik het veel prettiger. Je kunt om je heen kijken, rondlopen, naar de wc en, voor mij heel belangrijk: ik werk dagelijks 2 uur in de trein met m’n laptop op schoot. Ik start op kantoor met een lege inbox, heerlijk. En als ik moe ben, doe ik even een kort dutje op de terugweg. Probeer dat maar eens in de auto :). Ik rij nog maar circa 2 a 3 keer per maand in de auto, meestal naar vrienden of familie verder weg.

Minder

Je kunt een minder grote auto kiezen omdat je minder impact wilt veroorzaken, maar je kunt dit ook doen doordat je niet mee wilt doen aan de sociale ratrace van pronken met een dure auto. Wij hadden tot voor kort een klein rood boodschappenautootje. Hoewel ik kan genieten van mooie auto’s (Volvo D2!) vond ik het belangrijk om mezelf voor te houden dat een grotere auto functioneel gezien niet nodig was. Inmiddels delen we met een ander gezin een lelijk bekraste, maar prima rijdende Toyota Prius.

Ik denk dat gedragsverandering grotere kans van slagen heeft als niet alleen het milieu, maar ook ikzelf er beter van wordt.

Mooiere keuzes kosten moeite, maar zijn ook leuk

Waarom kies ik soms om dingen te minderen en andere keren om alternatieven te zoeken? Daartoe heb ik een ander denkmodelletje uitgetekend. Ik heb ook de categorie Stoppen toegevoegd. Je zou dit kunnen zien als Minderen, maar ik bedacht me dat echt Stoppen met bijvoorbeeld vliegreizen bij mijzelf tot echt ander gedrag leidde (vakantie in eigen land) dan dat je minder ver vliegt (vakantie EU in plaats van VS).

Ik heb de consuminder-stijlen gescoord op:

  1. Fun: consuminderen mag af en toe ook gewoon leuk zijn en nieuwe ervaringen bieden. Zo denk ik dat minderen niet zo fun is, want het voelt als ‘ik mag minder’. Een andere optie kiezen daarentegen kan leuk zijn: wij gebruiken sinds kort de e-bike vaker dan de auto. De kinderen zitten droog in de fietskar en wij genieten van lekker actief buiten zijn als we er met het gezin op uitgaan. Veel leuker dan de auto in en wachten tot je ergens bent.
  2. Moeite: de stijlen verschillen in hoeveel energie en discipline het kost om ze vol te houden. Iets minderen in hoeveelheid vlees per maaltijd is best te doen. Ik merk dat recepten vaak 100 a 150 gram per eter voorschrijven, maar dat ik aan 75 gram prima voldoende lekkers op mijn bord heb liggen. Oja: er is nog zoiets als keuze-energie: eenmalig ergens voor kiezen te stoppen is makkelijker dan dat je elke keer moet bedenken welk alternatief je voor iets wilt. Vandaar dat ik de moeite bij Stoppen deels heb gearceerd, omdat ik verwacht dat het meer moeite kost om te kiezen ergens mee te stoppen, dan om het vol te houden.
  3. Effect: helemaal stoppen met vlees eten is een stuk effectiever dan flexitarier worden. Maar het is niet voor iedereen de meest logische stap om te nemen.

Onderaan heb ik voor de consumptie-categorieën eten, reizen en spullen enkele voorbeelden genoemd uit mijn eigen leven die ik zo kon bedenken. Ik moet nog steeds denken aan die coole webcam waarmee ik op afstand ons kindje kon bekijken terwijl we ’s avonds niet thuis waren. Maar.. hij werkte niet goed en er was geen seintje als ons kindje geluid maakte. Daarom moest ik elke keer even op mijn mobiel kijken. Ik moest onder ogen zien dat ik de gadget toch maar terug moest sturen. Nu werken we met 2 mobieltje en een Nanny-app, die perfect luistert en belt zodra ons kindje gaat huilen. Mooie oplossing met bestaande middelen en dus geen nieuwe aankopen nodig.

Ik hoop dat bovenstaande gedachten jou inspireren om keuzes bewuster en mooier te maken!

Advertenties

2 gedachtes over “Consuminderstijlen: Beter, Anders, Minder

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s