Analyse van de consument in mij

Gisteren heb ik mezelf drie dingen voorgenomen:

  1. Ik ga me verdiepen in consumentisme als wereldwijd probleem (leg ik zo verder uit)
  2. Door mijzelf onder de loep te nemen (om mezelf te dwingen concreet te worden)
  3. En mijn bevindingen online bij te houden (om mezelf te dwingen voortgang te maken en discussie aan te gaan)

Een beetje afkijkend van de methodes van Joris Luyendijk en De Correspondent: al doende leren en dat openlijk bespreken.

Wat bedoel ik met consumentisme? 

  1. Toenemende consumptie wereldwijd (we hebben 2 a 3 aardes nodig, dat gaat dus fout)
  2. Toenemend belang van consumptie voor onze identiteit (ik ben wat ik koop, dat is link)
  3. Toenemende invloed van producenten op onze maatschappij (risico en kans!)

In een later blog licht ik mijn kijk op het thema consumentisme verder toe.

Waarom begin ik dit project?

Ten eerste omdat de impact door overconsumptie mij aan het hart gaat. Ik maak me zorgen. Zelfs met de afspraken in Parijs gaat de aarde opwarmen, gaan zeespiegels meters stijgen (letterlijk, ook in Nederland!) en zal de vluchtelingenstroom uit Afrika exponentieel groeien door droogte en armoede. En dan denk ik bij mezelf: dit komt niet door hun, maar door mijn levensstijl hier in Nederland. Maar als ik zelf het probleem ben, kan ik dus ook veranderen en bijdragen aan de oplossing.

Ik geloof ten tweede dat met design thinking positieve impulsen mogelijk zijn. Design thinking is een manier van denken en ontwerpen die holistisch en creatief problemen te lijf gaat. Dat is met het consumentisme wel nodig: het is groot, complex en bestaande oplossingen gaan niet hard genoeg. Mijn handen jeuken om mijn hersens te laten kraken. En dan bedoel ik niet analyseren (rapporten zijn er al genoeg), maar synthetiseren, oftewel: creatief problemen oplossen. Dat is waar ik in opgeleid ben (TU Delft, Industrieel Ontwerpen).

Tenslotte hoop en wens ik daarom dat ik in dit project de uitkomsten niet alleen op mijzelf kan toepassen, maar ook in mijn (werkende) context kan gaan gebruiken. In het spel van vraag (consumenten) en aanbod (producenten), zijn de producenten namelijk steeds machtiger geworden. Als ik daar iets zou kunnen bijdragen zou dat ultiem zijn..

Muzikale uitsmijter

Omdat ik wil ontsnappen aan het gevoel van machteloosheid van onze generatie is hier John Mayer met Waiting on the world to change:

Now we see everything that’s going wrong

With the world and those who lead it

We just feel like we don’t have the means

To rise above and beat it

So we keep waiting, waiting

Waiting on the world to change

 

2 gedachtes over “Analyse van de consument in mij

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s